اخبار و تازه ها


فراز و فرود بازار محصولات پتروشیمی/رفتار کجدار و مریز عرضه و تقاضا.

خلاصه

در هفته گذشته وضعیت کلی در بازار محصولات پتروشیمی نسبتاً آرام بود هرچند که با عقب‌نشینی خریداران و کاهش حجم معاملات رو به رو بودیم ولی باز هم می‌توان شرایط کلی بازار را وضعیتی نسبتاً مطلوب ارزیابی کرد.


در هفته‌ای که گذشت حجم عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا با 3 درصد کاهش همراه شد ولی در همین زمان شاهد کاهش 35‌درصدی تقاضا بودیم که رقم قالب ملاحظه‌ای به شمار می‌آید.

در هر حال هنوز هم شرایط عرضه حالتی بسیار خوب و شایده ایده‌آل را نشان می‌دهد زیرا به صورت نسبی یکی از بالاترین حجم‌های عرضه در ماه‌های اخیر بوده است. به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ پتروشیمی هم اکنون بازار داخلی را به عرضه‌های صادراتی خود ترجیح داده و تلاش دارند تا بخش بیشتری از تولیدات خود را در بورس کالا به فروش برسانند.

در هر حال حجم معامله پلیمرها در بورس کالای ایران در هفته گذشته با 16 درصد افت معادل 8270 تن رو به رو شد که در نهایت شاهد معامله 43 هزار و 9 تنی انواع پلیمرها بود که هنوز هم از رونق نسبی بازار حکایت می‌کند. این در حالی است که با توجه به انتظار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش رو می‌توان به تقویت حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا امیدوار بود.

در خصوص معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا نیز می‌توان از افزایش 31درصدی حجم عرضه‌ها در برابر کاهش 38درصدی تقاضا سخن گفت که در نهایت به معامله 19 هزار و 244 تنی این گروه کالایی منتهی شد که از کاهش 10.5درصدی حجم معاملات هفتگی در بورس کالا حکایت می‌کند. ترس فعالان بازار از کاهش قیمت‌های پایه در هفته پیش رو را باید مهمترین دلیل کاهش حجم معامله ترکیبات شیمیایی در بورس کالا دانست هرچند که همین رقم نیز یکی از بالاترین حجم های معاملاتی در هفته‌های اخیر به شمار می‌رود یعنی هنوز هم شاهد رونق کلی معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا هستیم.

کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی در روزهای اخیر، خودنمایی مجدد کدهای معاف از مالیات بر ارزش افزوده، کجدار و مریز عرضه و تقاضا، انتظار بازار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش رو، کاهش قیمت‌های جهانی بسیاری از پلیمرها و فرارسیدن ماه مبارک رمضان و کاهش انتظاری حجم تقاضا برخی دیگر از ویژگی‌های معاملات محصولات پتروشیمی در بورس و بازار بود.

 


عضویت در خبر نامه

با ثبت نام در آجک از مزایای عضویت، تخفیف در خرید و پانل اختصاصی بهره مند شوید

ثبت نام در آجک


نسخه آزمایشی